Польське стажування голови ради молодих вчених в рамках проекту «Інноваційний університет та лідерство»

 

 Працівники академії не втомлюються підвищувати власні компетенції та навчатися передовим практикам Європи в сфері освіти та науки. Так, з 08 жовтня по 02 листопада 2018 року к.т.н., голова ради молодих вчених, старший науковий співробітник Придніпровської державної академії будівництва та архітектури Марина Єлісєєва проходила тренінгово-консультаційну програму в рамках проекту «Інноваційний університет і лідерство. Фаза IV: комунікаційні стратегії та відносини університет-школа» в жовтневій групі G у м. Варшава та м. Краків. І хоча конкуренція у конкурсі на участь у проекті була як завжди високою, приблизно 1 до 5 вона змогла вибороти право стати учасником програми.

Головною метою проекту є підготовка потенційних лідерів змін в українських університетах, які знаходяться на середніх позиціях в академічній ієрархії та готові вже невдовзі взяти на себе відповідальність за хід модернізації української вищої школи. Проект був організований Міністерством науки і вищої освіти Республіки Польща, Міністерством освіти і науки України та під почесним патронатом Фундації польських ректорів – Інституту суспільства знань. В якості співорганізаторів виступили:

  • з польського боку – Варшавський університет, Ягелонський університет, Фундація Artes Liberales
  • з українського боку – Міжнародний благодійний Фонд “Міжнародний фонд досліджень освітньої політики”, Спілка ректорів вищих навчальних закладів України.

Програма стажування видалася цікавою, насищеною та корисною!!!

Учасники ознайомлювалися із сучасними комунікаційними технологіями, які діють у провідних польських вузах, а саме Варшавському університеті у м. Варшава та Ягеллонському університеті у м. Кракові, аби адаптувати їх до українських умов та запровадити в практики української вищої школи.
Далі деякі тези стосовно освітньої системи в провідних польських вузах:
1. Наразі з жовтня 2018 року вступив в дію новий закон 2,0. Нова конституція для науки та вищої освіти в Польщі за яким всі владні рішення прийматимуться ректором. До цього закону факультети мали достатньо широку автономію і більшість рішень приймалися деканами факультетів, фінансові потоки з профільного міністерства також направлялися безпосередньо на рахунки факультетів. Слід зазначити, що даний закон
був представлений у доступній формі самим Держсекретарем у Міністерстві Науки та Вищої Освіти Республіки Польща (по нашому заступником міністра) Пйотром Дарджіньскі. За його словами, закон, в першу чергу, направлений на розвиток економіки 4,0, яка неможлива без залучення наукового середовища та співпраці представників академічної спільноти та бізнесу. Перший і другий закон інновацій стосується збільшення податку. Так, з 01 січня 2019 року надаватиметься 100% і навіть 150% пільга тим підприємствам, які інвестують науку. Коли в 2017 році Міністерство запровадило цей принцип і почала діяти 50% пільга, то втричі зросла кількість підприємств, які почали інвестувати науку в державі. Суттєво збільшується стипендія аспірантів, окрім того аспірант закінчуючи свою програму навчання забезпечується співпрацею із профільним підприємством, яке зацікавлене його дослідженнями та отримує подвійну зарплатню запроваджуючи свою роботу. Окрім того, змінилась система обрання ректора, запровадились ради навчального закладу, які на 50% мають бути із зовнішніх представників, обов’язково до неї має входити голова студентського самоврядування.
Відкорегувалось фінансування освітнього процесу вишу. Якщо донині гроші направлялись до деканів, то наразі до ректора.
Змінився підхід до наукової роботи працівників, запроваджується принцип краще менше, але якісніше. Тобто наукові працівники мають публікувати більш якісні наукові статті у реферованих виданнях світу при зменшенні їх загальної кількості до 1-2 на рік. Вводиться платформа «Ель» подібна до платформи «Полон», яка відслідковує кількість працевлаштованих випускників вузу. Чим більше безробітніх випускників, тим менше фінансування отриматиме вуз наступного року. Так само, чим більше вуз має студентів із закордону, тим більше коштів він отримує на підготовку студентів.

Наскільки нововедення виявляться дієвими покаже час.

  1. В польських вузах діє достатньо розгалужена структура різноманітних бюро, які часом дублюють роботу один одного, але в тім дуже злагоджено співпрацюють, допомагаючи один одному. Вражаючим є те, як польські вузи вибудовують та цінують імідж, бренд власного вузу. Варшавський університет навіть зареєстрував свій торговий знак UW (UniwersytetWarszawski) як на території Польщі, так і Європи!
  2. В польських вузах є три типи роботи, які входять у навантаження викладача: дидактична, тобто безпосередньо викладацька діяльність; адміністративна, тобто відповідальність за проведення певної роботи факультету (профорієнтаційної, публікаційної і т.п.) та наукова – проведення наукових досліджень та публікація наукових доробків. Розподіл навантаження між цима видами може бути різний, незмінним є одне за всю проведену роботу викладач отримує заробітню плату.
  3. Польські вузи готові співпрацювати один із одним заради досягнення високого результату. Так, декілька вузів країни створили консорціум по запровадженню потужної ефективної інформаційної технології для дистанційної форми навчального процесу та задля вирішення інших задач. Наприклад, з цього року на її платформі почав діяти додаток USOS app для смартфонів для студентів, де розміщуються актуальні новини для них: розклад занять, мапа корпусів вузу і т.п. Оскільки адміністрація вузів розуміла, що забезпечення такої системи одному вузу фінансово буде вкрай важко та мало можливим.

 

Окрім того, учасники мали змогу познайомитися з лабораторіями та науковими парками Ягеллонського університету! Спочатку вони відвідали SOLARIS National Synchroton Radiation Centre на створення якого було витрачено 50 млн. євро!!!!! Кошти були надані Євросоюзом і працювати на синхротроні безкоштовно можуть всі польські вчені за потреби. Крім того, представники з інших держав можуть подати заявку щодо необхідності у проведенні досліджень на даному обладнанні, які до речі приймаються у жовтні та березні місяці. Далі за конкурсом відбираються представники, які отримають дану нагоду. Таких приладів по всьому світу кільканадцять (у Франції, Росії, США та ін.). Працівники лабораторії стверджують про радіобезпечність даного обладнання. Центр є некомерційним та створений для розвитку науки та проведення досліджень, можливості нових відкриттів. Звичайно, подеякуди до центру звертаються і приватні фірми, які проводять свої дослідження за оплатною формою. Наприклад, одна із них дослідила структуру шоколаду! Як температури плавлення, температура кристалізації шоколаду та інші фактори впливають на смакові якості продукту. Також тут багато проводиться досліджень з фізики, медицини, біотехнології. Масштаби та можливості лабораторії дійсно вражають!

Далі учасники програми відвідали Yagiellonian Center of Innovation, котрий теж займається вирішенням глобальних проблем людства, як то розробка засобів, які пригнічують розвиток ракових пухлин прямої кишки; лікування хвороби розсіяного склерозу та пригнічення вірусу імуннодефіциту людини (ВІЛ). Як завжди вражаючий за розмахом та надсучасним обладнанням центр!

А ще були неперевершені екскурсії Варшавою від професора Тараса Фінікова та Краковом від помічниці у перекладі інформації, нашої землячки з Галиччини що нині мешкає у цьому чудовому місті Галини Чуби!!!

 

Підсумком програми був захист учасниками власних підготовлених мікро-проектів, які вони планують реалізувати на базі власних вишів у присутності представника МОН Олега Ігоровича Шарова – генерального директора директорату вищої освіти і освіти дорослих у МОНУ та координаторів проекту «Інноваційний університет і лідерство» з української сторони проф. Тараса Володимировича Фінікова та з польської сторони проф. д-р. хаб. декану факультету «Artes Liberales» Варшавського університету Роберта Сухарського.
За результатами даного проекту отримано багато нових корисних знань та нових контактів і звісно яскравих вражень!!!
Висловлюємо слова великої вдячності організаторам проекту Тарасу Фінікову та Роберту Сухарському та бажаємо довгих років існування проекту!!! Також вдячні всім тренерам за корисні кейси та звісно команді інноваційників фази 4, групі G за дружню родинну атмосферу, в якій хотілося творити!!!
Всім успіхів в реалізації їх великих та маленьких ідей задля покращення і модернізації освітньої системи українських вишів!!!

 

Рада молодих вчених ДВНЗ ПДАБА

?>
вверх