30.03.2021
НОВІ СТАНДАРТИ ВИЩОЇ ОСВІТИ
18 березня за підписом Міністра освіти і науки Сергія ШКАРЛЕТА видано наказ № 333 про затвердження нового стандарту вищої освіти за спеціальністю 192 – «Будівництво та цивільна інженерія» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, який вводиться в дію з 2021/2022 навчального року.
Стандарт вищої освіти – це сукупність вимог до освітніх програм вищої освіти, які є спільними для всіх освітніх програм у межах певного рівня вищої освіти та спеціальності. (ст. 10 Закону України «Про вищу освіту»).
Стандарти «нового покоління» почали розробляти з 2016 року понад 800 фахівців з вишів, наукових установ та представників роботодавців.
Нові стандарти прийшли на заміну застарілих галузевих, вони відповідають вимогам Болонського процесу і базуються на компетентнісному підході. У стандартах не встановлено переліку нормативних дисциплін (як це було раніше), це дає більше можливостей ЗВО у створенні різноманітних освітніх програм.
Таким чином інноваційність оновлених стандартів полягає в тому, що вони не визначають конкретні курси (дисципліни), які має прослухати студент, їхні обсяги чи форми контролю. Замість цього у цих стандартах зазначено компетентності – як результат, який студент має досягти після закінчення навчання. Як йти до цього результату — справа закладу вищої освіти та здобувача освіти. Завдяки цьому система стає гнучкою, допомагає побудувати освітній процес так, щоб врахувати всі сильні сторони та потреби студента.
Приємно зазначити що провідні науково-педагогічні працівники нашої академії приймають активну участь в оновленні стандартів за спеціальностями:
- 132 Матеріалознавство (Дмитро ЛАУХІН);
- 191 Архітектура та містобудування (Олександр ЧЕЛНОКОВ)4
- 193 Геодезія та землеустрій (Олеся КУЛЬБАКА);
- 263 Цивільна безпека (Анатолій БЄЛІКОВ);
- 292 Міжнародні економічні відносини (Юлія ОРЛОВСЬКА)
Новий стандарт вищої освіти за спеціальністю 192 – «Будівництво та цивільна інженерія» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти розроблено за участі Павла НАЖІ – начальника навчально-методичного відділу ПДАБА.
Робота над цим вкрай важливим для академії стандартом розпочалася з весни 2016 року, коли робочою групою наших співробітників була запропонована його перша редакція. Свої пропозиції тоді внесли та прийняли участь в обговоренні проекту Віолета ФЕДІНА, Віктор ПЕТРЕНКО, Тетяна ГОРБАЧОВА, Анатолій ПЕТРЕНКО та інші.
Восени 2017 року документ було розглянуто та схвалено на засіданні сектору вищої освіти Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України. Після цього проект проходив фахову та методичні експертизи, був на розгляді в Федерації роботодавців України. Нарешті після надходження та врахування всіх зауважень та пропозицій стандарт було погоджено рішенням Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти від 23.02.2021
Стандарти є основою для розроблення закладом освіти освітньої програми, яка передбачає освітні компоненти для вільного вибору здобувачів освіти та має містити:
- вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання;
- перелік освітніх компонентів та їх логічну послідовність;
- загальний обсяг навчального навантаження та очікувані результати навчання студентів.
Тому для впровадження нового стандарту потрібно терміново переробити (привести у відповідність до стандарту) шість освітньо-професійних програм підготовки бакалаврів на двох факультетах, а саме:
- Промислове та цивільне будівництво;
- Технологія будівельних конструкцій, виробів і матеріалів;
- Автомобільні дороги і аеродроми;
- Міське та комунальне господарство;
- Водопостачання та водовідведення;
- Теплогазопостачання, вентиляція і кондиціювання.
Сподіваємось, що така переробка (та переосмислення) ОПП на підґрунті оновленого стандарту підуть на користь підготовки фахівців.
Перелік нових стандартів для всіх спеціальностей, за якими навчають у ПДАБА, розміщено на сайті академії за посиланням
На черзі – затвердження стандарту спеціальності 192 – Будівництво та цивільна інженерія за другим (магістерським) рівнем освіти.
З проектом магістерського стандарту підготовки будівельників можна ознайомитись на сайті МОН за посиланням